اگر تا حدودی با ترانزیستور آشنا هستید ولی انواع ترانزیستور را نمی‌شناسید این مقاله مناسب شما است. ما در این مقاله کوتاه به روشی مختصر و مفید هر آن چه باید در مورد انواع آن بدانید را به شما توضیح می‌دهیم. سه دقیقه از زمان خود را با ما همراه باشید.

تعریف ترانزیستور
ممکن است یادتان رفته باشد که اصلاً ترانزیستور چیست. به همین دلیل پیش از ورود به مبحث انواع ترانزیستور تعریفی از ان را ارائه می‌دهیم تا فهم باقی مطالب نیز برای شما ساده‌تر باشد.

ترانزیستور یک قطعه نیمه‌هادی است که به طور معمول می‌تواند در تقویت‌کننده‌ها یا کلید کنترل کالترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد. این قطعه می‌تواند عملکرد مدارهای الکترونیکی مدرن را تنظیم نماید. ترانزیستورها از دقت بالا و قابلیت پاسخ سریع برخوردارند؛ به همین خاطر از آن‌ها برای عملکرد دیجیتال و آنالوگ از جمله، سوئیچینگ، تنظیم ولتاژ، تقویت، نوسان‌ساز و مدولاسیون سیگنال استفاده می‌شود.

دسته‌بندی کلی ترانزیستورها
اگر بخواهیم بگوییم به طور کلی ترانزیستورها شامل چه قطعاتی می‌شوند می‌توانیم به شکل زیر آن را دسته‌بندی کنیم. ترانزیستورها در ابتدا به دو دسته تقسیم می‌شوند. این دسته‌ها BJT و FET هستند. اما این طبقه‌بندی به همین‌جا ختم نمی‌شود. هر کدام از این دو مورد نیز به چند مورد دیگر تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر است:

BJT یا ترانزیستور پیوندی دوقطبی شامل PNP و NPN و دسته دیگر یا FET به ماسفت و JFET تقسیم می‌شوند. در ادامه هر کدام از این قطعه‌ها جداگانه توضیح داده و بررسی می‌شوند.

ترانزیستور پیوندی دوقطبی BJT

BJT‌ یا ترانزیستور پیوندی دوقطبی درواقع همان نوع معمولی است که از پیوند P و N ساخته شده است. جریان می‌تواند  آن‌ها را کنترل کند. BJTها به دو دسته‌ی NPN و PNP تقسیم می‌شوند. از آن‌جایی که نوع روابطی که بر NPN حاکم است ساده‌تر است به نوع PNP ارجحیت دارد. در ترانزیستور PNP یک نیمه‌هادی نوع N بین دو نیمه‌هادی نوع P قرار دارد.

ترانزیستور PNP

FET‌ یا ترانزیستور اثر میدانی

یکی دیگر از انواع ترانزیستورها FET‌یا اثر میدانی است که قطعه‌ای نیمه‌هادی و تک قطبی و دارای سه ترمینال است که ولتاژ آن را کنترل می‌کند. منظور از تک قطبی بودن آن‌ها این است که در ساختاری که دارد فقط از یک نیمه‌هادی (N) یا (P) تحت عنوان بستر اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. FETها دارای مزایای بسیاری هستند که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  •  دارای امپدانس ورودی بالا در مقیاس مگااهم
  • مصرف پایین توان و پایین بودن سطح نویز
  • توسط ولتاژ قابل کنترل است
  • بهره FET ضریب ترارسانایی است.
  • کم بودن اتلاف گرما
  • بالا بودن بهره‌وری
  • و...

هدایت جریان در این قطعات به وسیله هر یک از حامل‌های الکترونی، حامل حفره‌ای و یا هر دو با هم برقرار می‌شود.

ترانزیستور ماسفت
در ابتدا باید بگوییم که ماسفت یکی از انواع ترانزیستور FET یا اثر میدانی است که در ادامه به طور مختصر آن را تعریف می‌کنیم. ماسفت‌ها از گیت (Gate)، درین (drain) و سورس (source) تشکیل شده‌اند و غالباً بدنه به سورس وصل می‌شود. این قطعات در منابع تغذیه سوئیچینگ، دستگاه ups‌ و... کاربرد دارند.

مهم‌ترین اجزای ترانزیستور

همانند دیگر قطعات الکترونیکی یک ترانزیستور نیز از اجزایی تشکیل شده است. این اجزا شامل سه ترمینال به نام‌های بیس (base)، کلکتور و امیتور است. کلکتور سر مثبت، امیتور سر منفی و بیس وسیله‌ای برای فعال کردن ترانزیستور است.

آن‌ها به طور معمول دارای سه لایه مواد نیمه‌هادی یا ترمینال‌ها هستند که در جهت انتقال جریان و اتصال به مدار خارجی کمک‌کننده هستند.

                                                                    اجزای ترانزیستور

جمع‌بندی
در این مقاله به تعریف ترانزیستور، انواع آن، مزایا و کاربردها و اجزای آن پرداختیم. دانستن این اطلاعات به شما در خرید محصول کمک چندانی می‌کند. شما می‌توانید هر یک از انواع آن را به ما سفارش دهید. مجموعه کیت‌الکترونیک آماده پذیرش انواع سفارشات شما در کم‌ترین زمان و مناسب‌ترین قیمت  و بالاترین کیفیت ممکن می‌باشد.

در صورت وجود هرگونه سؤال نیز می‌توانید با ما در تماس باشید.