یکی دیگر از انواع قطعات الکترونیکی که کاربرد بسیاری دارد دیود است. این قطعات در موارد زیادی کاربرد دارند. بنابراین شناخت این قطعه به شما کمک می‌کند تا استفاده بهینه‌تر و مفیدتری از آن‌ها داشته باشید. اگر شما هم می‌خواهید با ۰ تا ۱۰۰ دیود و انواع آن آشنا شوید در این مقاله کوتاه با ما همراه باشید.

تعریف دیود به زبان ساده
به قطعاتی که نیمه‌هادی هستند و در مدارهای الکتریکی مختلف استفاده می‌شود دیود گفته می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به یکسوسازها، سوئیچ‌ها، رگولاتورهای ولتاژ و... اشاره کرد. این قطعات الکترونیکی دو پایه دارند (ترمینال هستند) از متصل شدن P-N یکتا ساخته می‌شوند. آن‌ها می‌توانند جریان الکتریکی را در یک جهت از خود عبور دهند.

انواع دیود
قطعات الکترونیکی انواع مختلفی دارند و دیودها نیز از این قاعده خارج نیستند. برای آن که بتوانید با کارایی بهتر انواع آن آشنا شوید بهتر است که به طور نسبی اطلاعاتی راجع به آن‌ها داشته باشید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید تشخیص دهید از کدام یک و در چه وسیله‌ای استفاده نمایید. در ادامه به انواع این قطعات پرداخته و توضیح مختصری راجع به هر یک داده می‌شود.


دیود شاتکی
یکی از انواع این قطعات دیود شاتکی است که از پیوند یک نیمه هادی و یک رسانا ایجاد می‌شود. فلزی که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد مولیبدنوم، پلاتین، کروم، تنگستن و نیمه‌هادی از نوع N است. این Diodeها می‌توانند ولتاژ افتی بین ۰.۴ و ۱.۴ در جریان پایین داشته باشند. این درحالی است که  دیودهای سیلیکونی معمولی ولتاژی بین ۰.۶ تا ۱.۷ ولت دارند. همچنین این diodeها سرعت سوئیچینگ بیشتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند.

فتو دیود
یکی دیگر از انواع این قطعه فتو دیود است. در این دسته از diodeها بر اثر تابش نور، الکترون تولید می گردد. در نتیجه در مدار جریان برقرار می شود. فتودیودها به طور معمول، در وضعیت بایاس معکوس مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه جریان کوچک ایجاد شده بر اثر تابش نور ساده‌تر سنجیده می‌شود.

دیود PIN
یکی دیگر از انواع دیود PIN است که انتخاب اسم آن براساس ساختمان داخلی آن است. دو ناحیه N و P در آن همانند سایر دیودهای معمولی هستند ولی میان این دو ناحیه، یک قسمت نیمه هادی ذاتی بدون فرایند Doping است. این منطقه شبیه ناحیه تخلیه عرض است و یکسوسازی را بسیار ضعیف می‌کند.

این قطعات در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  •  تشخیص نور
  • تضعیف‌کنندگی
  • سوئیچینگ با سرعت
  • مدار ولتاژ بالای الکترونیک قدرت

دیود تونلی

دیود تونلی نوعی پیوند نیمه هادی p-n هستند که طبق خاصیت تونل‌زنی مکانیک الکترون‌ها از سد پتانسیل عمل می‌نمایند. این نوع دیود در بازه ولتاژی مقاومت منفی تولید می‌کنند و برای تقویت‌کننده، نوسان‌ساز و کلیدزنی مورد استفاده واقع می‌شوند. این قطعات برای مدارهای سریع استفاده می‌شوند.

دیود زنر

یکی دیگر از انواع دیود، زنر است. این دیودها همچنان که جریان را در حالت مستقیم عبور می‌دهند با اعمال میزان ثابتی از بایاس معکوس، در جهت عکس نیز جریان را عبور می‌دهند. به این ولتاژ شکست، ولتاژ زنر گفته می‌شود که طبق ساختار دیود می‌تواند از 1.7 تا 200 ولت باشد. اهمیت کاربرد زنر در رگولاتور ولتاژ، شیفت‌دهنده و برش سیگنال است.

دیود معکوس

یکی دیگر از انواع دیود که زیرمجموعه خانواده زنر است دیود معکوس است و در ولتاژ بسیار ئایین کاربرد دارد. همچنین می‌تواند جریان بسیار بالایی را از خود عبور دهد. هرچه ولتاژ افزایش یابد جریان کمتری از آن عبور می‌کند.

از دیگر انواع دیود می‌توان به دیود لیزری، ورکتور و بهمنی اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله به تعریف دیود و انواع آن پرداخته شد. شما می‌توانید انواع دیود را با بهترین کیفیت، مناسب‌ترین قیمت به مجموعه کیت الکترونیک سفارش دهید. کلیه سفارشات شما در کم‌ترین زمان ممکن به دست شما خواهد رسید. در صورت هر گونه سؤال می‌توانید با ما در تماس باشید.